Nyheter
Utstilling
Gruppeutstilling Slutten på Hå Gamle Prestegård, Nærbø.
Les mer her
Utstilling
Soloutstilling på Galleri K4, Oslo
Les mer her
Utstilling
Soloutstilling på Buer Gallery, Oslo
Les mer her
Utstilling
Gruppeutstilling Slutten på Kunstplass Contemporary Art, Oslo.
Les mer her
19. mai - 18. juni 2022
Utstilling
Gruppeutstilling As far as your eyes can sea i Bomuldsfabriken Kunsthall. Les mer her 19.juni - 26.september 2021
Utstilling
Soloutstilling Noe må gjøres ved Galleri F 15 i Moss. Les mer her
17. oktober 2020 - 3. februar 2021
Utstilling
Soloutstilling Forstørrelser ved Telemarksgalleriet i Notodden og Norsk Industriarbeidermuseum, Vemork i Rjukan. Les mer her
16. november 2019 - 2. februar 2020
Utstilling
Videoverket Flaskepanter (2007) vises på Galleri 69. Utstillingen er også en del av Kulturnatt. Les mer her .
7. september 2019 - 15. september 2019
Utstilling
Forarbeider til Gullklokken (2019) vises i utstillingen Vi tar 8-timers dagen ved Vemork Verdensarvsenteret i Rjukan. Les mer her .
1. mai 2019 - 31. mars 2021
Utstilling
Videoverket Barn som faller (2014) og Badekaret (2013) vises som del av Riga Photography Biennal 2018. Les mer her .
5.april - 8. juli 2018
Paneldiskusjon
Som del av PRAKSIS sitt residency program deltok Thiis-Evensen i en diskusjon om de etiske aspektene rundt Linje 5 med Natasha Marie Llorens og Natalie Hope O'Donnell. Les mer her .
21. november 2017
Utstilling
Installasjonen og videoverket Linje 5 vises på Kunsthall Grenland. Les mer her .
11. februar 2017 - 12. mars 2017
Utstilling
Til utstillingen i Vigeland-museet har Thiis-Evensen laget og 3-skjerms videoarbeid med tittelen Gre hår. Les mer her .
30. september 2016 - 22. januar 2017
Kommende utstillinger
2026 - Bomuldsfabriken Kunsthall, Sommerutstillingen, Arendal
2026 - Interkulturelt Museum, Oslo
2025 - House of Foundation, Moss
2024 - Galleri K4, Oslo
2024 - Buer Gallery, Oslo
2025 - Muratcentoventidue-Artecontemporanea, Barii, Italia
2023 - Hå Gamle Prestegård, Nærbø
2022 - Gamle Moss Bryggeri, Moss
2022 - Oslo Negativ, Oslo
2022 - Brusfabrikken, Kragerø
2022 - Dropsfabrikken, Trondheim
2021 - Galleri F15, Moss
2021 - Bomuldsfabrikken i Arendal
2021 - Sandefjord Kunstforening, Sandefjord
2021 - Hvitsten Salong, Hvitsten
2020 - Muratcentoventidue - Artecontemporanea, Bari i Italia
2020 - Hvitsten Salong, Hvitsten
2019 - Telemarksgalleriet, Notodden
2019 - Galleri 69, Oslo
Presse
“For dette handlet om andakt og verdighet. Det handlet om anerkjennelse av sårbarhet og sorgarbeid. Det handlet om hvordan bilder og lyd kan holde fast ved en annen måte å se ting på enn hva vi vanligvis presenteres for. Og kanskje det er akkurat dette som er utstillingens primære budskap: at forsoning med kroppens del av et større kretsløp, og at vi trenger å se det vakre i det grusomme at vi skal forsvinne. For – når alt kommer til alt – er det disse prosessene som er betingelsen for at vi i det hele tatt lever, uansett hvor vi befinner oss i livet.”
- Utdrag fra anmeldelse av Slutten, av Kjetil Røed for Vårt Land, 2022
“I en sal der migrasjon er det åpenbare temaet, troner en enkel hvit skulpturell form av Charlotte Thiis-Evensen (f. 1968). I bunnen av den hvite kasseliknende formen vises videoverket Adrift (2020) der betrakteren overraskes stort av en uhyre vakker og sterk fremstilling av mennesker som dukker opp til vannoverflaten – etter, slik jeg opplevde det, å ha befunnet seg litt vel lenge under. Adrift er utstillingens klare høydepunkt. Og var også å se i Thiis-Evensens utstilling Noe må gjøres på Galleri F 15 i 2020.” - Utdrag fra beskrivelse til Mona Gjessing www.kunstavisen.no Les mer her
“Forstørrelser er poetisk og politisk på samme tid; en tankevekkende og vakker utstilling. Siden «arbeid» er en fellesnevner, danner den gamle fabrikken, og industribyen Notodden en perfekt ramme.” - Utdrag fra beskrivelse til Mona Pahle Bjerke i www.kunstavisen.no Les mer her
“Arbeid som tema er en rød tråd gjennom Charlottes kunstneriske praksis, og gjennom sitt arbeid som kunstner, synliggjør Charlotte andres arbeid. Hun bruker sine privilegier i form av tid, penger, kontakter og kunnskap til å skape muligheter for andre, for å se andre og for å vise deres frem i form av utstilling, som da blir synliggjort for dere som er her idag som betraktere. Og her kommer vi til den butikken styrken i Charlottes kunstneriske praksis. Det at denne synligheten gjøres med verdighet, ikke stakkarsliggjøring eller fremmedgjøring. ”
- Utdrag fra Åpningstalen til Tominga O ́Donnell 16. november 2019
“Charlotte Thiis-Evensen trykker på våre ømmeste punkter og roter i åpne sår. Og gir publikum mulighet til å heles. (...) Jeg er imponert av Thiis-Evensens vilje til å trekke folkens hoder opp av sanden, og ingen kan vel si at det ikke er smertefullt å bli minnet om egen feighet. ”
- Klassekampen
“Filmen Uten tittel viser hvordan tre unge norske søstre av somalisk opprinnelse utfører den samme enkle handlingen; nemlig å ikle seg en hijab. De tre ulike sjalene beveger seg sakte gjennom luften, sprer seg ut som enorme vinger omkring de vakre alvorlige jenteansiktene. (...) Et vakkert og tankevekkende verk som fabulerer omkring fellesskap og fremmedgjøring. ”
- NRK P2
“Utstillingen i Kristiansand Kunstmusuem, Faren min forsøkte å ringe moren, min gir et gripende bilde av den ensomme død i et gjennomorganisert og teknologisk samfunn.”
- Kunstkritikk