<< Tekster

Om “Movements”

Av Hedda Grevle Ottesen

K4 (2024)

Charlotte Thiis-Evensens nye videoverk Movements er en dansefilm der en gruppe unge mennesker, la oss kalle dem “kroppseiere”, er samlet i et opplyst fotostudio. Filmen introduseres med nærbilder av hver enkelt i gruppen. Vekselvis med øynene lukket eller med blikket rettet mot kameraet. Iscenesettelsen av den enkelte gir assosiasjoner til skulpturelle formasjoner. Selvaktiverende scener spilt ut foran filmteamet og for et hypotetisk publikum.

"The Young-Girl is old insofar as she is known to be young”. Slik lyder introduksjonen til Preliminary Materials for a Theory of the Young-Girl , en antologi av det postmarxistiske kollektivet Tiqqun fra 1999. Her er ikke “the Young-Girl” kjønnet, men et konsept for “den unges” umiddelbarhet i en kapitalistisk kultur. En kultur som kapitaliserer på ideen om kjærligheten og ungdommens idealisme.

Fortsatt er det å være ung i 2024 knyttet til kropp, idealisme og kjærlighet. Kanskje ønsker Charlotte Thiis-Evensen å fjerne disse kroppene fra klisjeen om den unge idealisten for heller å rette oppmerksomheten mot den sårbare kroppen? En form som i seg selv er vital og verdiskapende. I Movements formidler hun kraften som er i hver enkelt unge person. Ved å aktivere bevegelser foran kameraet skaper hun tankevekkende refleksjoner om hvordan det intime livet til en ung person sees og blir sett.

Filmen er avskåret fra lyd. De som danser eier musikken. Stillheten understreker gleden i møtet med musikken man selv har satt på. Å danse alene, eller i en gruppe, er uforpliktende. Det gir utløp for å utforske grenser og til å handle uten alvorlige konsekvenser. Kanskje er gleden over å danse akkurat det å slippe tankene rundt individuell verdi? Dansen blir i sin mest transcenderende funksjon et renselsesrituale. Ved å danse kan man, om så kun for et øyeblikk, være adskilt fra uoppnåelige drømmer og forventninger. Øyeblikk hvor musikkens flyktighet fyller kroppseieren med en egen verdi og mening.